selamat datang

Isnin, 8 Februari 2016

MY JOURNEY OF Latihan Mengajar

1st WEEK - part I


Alhamdulillah. Selesai seminggu aku berlatihan mengajar. So, tinggal lagi 14 minggu. Seminggu ke sekolah, seminggu cuti. Cuti Chinnese New Year. Bunyi macam best kan jadi cikgu. Sekolah cuti, cikgu cuti. Ye, memang betul perjalanan secara kasarnya macam tu. Nampak seronok, tetapi aku rasa kau perlu selami keadaannya yang sebenar. Yes. kau perlu.

Seminggu aku bergelar seorang cikgu praktikal. kehidupan aku ibarat berubah hampir 100%. Setiap hari hanya perlu memikirkan perjalanan untuk hari esok dan akan datang. setiap hari perlu ada perancangan untuk hari-hari yang bakal dilalui agar ia berjalan dengan lancar dan baik.

Hari pertama, perasaan bercampur baur. Gembira, takut, gementar, seriau, dan macam-macam lagi. Kadang2 aku confuse sama ada aku mampu ataupun tidak untuk menghadapi hari pertama aku. Aku bingung untuk membayangkan hari pertama aku di sekolah. Situasi aku apabila berhadapan dengan insan yang bergelar murid atau pelajar. Menangiskah aku? terkedu kah aku? gembirakah aku?

Hari pertama muncul. Tuhan sahaja yang tahu. Betapa aku menahan gentar. Subjek Bahasa Melayu tingkatan 4 menjadi medan peperangan pertama aku. Selangkah aku menghulurkan kaki ke bilik darjah itu. Murid2 memandang aneh ke wajah aku. Malah ada yang tidak menghiraukan aku. Dalam gentar, aku memperkenalkan diri serba sedikit. Kemudian, aku meminta mereka yang perkenalkan diri. Seorang demi seorang berlalu. Selesai sahaja sesi memperkenalkan diri, aku mulakan sesi PdP. Tatabahasa (membina ayat) menjadi salam pembuka bicara antara aku dan mereka pada hari tersebut. Mereka baik. Ada yang pemalu juga pendiam.Ada juga yang suka berborak. Namun, aku anggap itu sebagai lumrah hidup seorang remaja. Ya, remaja. Aku juga pernah melaluinya. Mulut tidak akan pernah tutup dan lekang dengan pelbagai topik. Walau sekecil-kecil hal,semuanya akan diperbahaskan dengan kawan2. Namun, aku lupa satu perkara pada hari itu. Aku lupa untuk menjadi seorang guru yang tegas. Aku masih menikus dengan mereka. Masih segan dan takut2 untuk bertegas dengan mereka. Namun, selepas aku keluar dari bilik kecil tersebut, jauh di sudut hati aku, aku berharap mereka akan menghormati aku sebagai pemberi ilmu kepada mereka dan akan menjadi muridku yang terbaik serta akan mencoret moment terindah sepanjang kami bersama.

Subjek kedua untuk aku hadapi ialah Sejarah. Berbeza sedikit sikap pelajarnya berbanding kelas untuk subjek Bahasa Melayu tadi. Pelajar kelas Sejarah agak pendiam  dan lebih pasif. Mereka tidak banyak bercakap, namun banyak mendengar dan memerhati.Mereka akan aktif apabila aku membuat sesi soal jawab. Mereka akan cuba untuk menjawab segala persoalan yang aku kemukakan. Sekiranya ada seorang atau dua orang yang aneh di dalam kelas, itu adalah perkara normal. Begitu juga dengan kelas mereka. Aku masih belum  rapat dengan mereka. Aku berharap akan dapat nenghasilkan proses pengajaran dan pembelajaran yang terbaik untuk mereka yang mana mampu menarik minat mereka akan dapat memahami segala isi pelajaran yang aku sampaikan.

Tekanan. Sepanjang seminggu bergelar cikgu praktikal, aku dapat merasakan tahap tekanan yang begitu ketara aku hadapi. Otak aku letih, badan aku penat. Walaupun aku hanya berhadapan dengan 11 waktu sahaja untuk seminggu, namun perubahan persekitaran yang berlaku dalam hidup aku memberikan aku satu kejutan budaya. Ya, budaya. Kejutan budaya kerja. Setiap hari aku perlu bangun pagi dan bertolak ke sekolah di saat jalan masih gelap dan sampai di sekolah sewaktu pagi masih hening dan dingin. Setiap hari aku perlu memerah otak untuk merancang pengajaran yang akan aku lakukan pada hari keesokan harinya. Setiap hari aku perlu berhadapan dengan ramai manusia yang pebagai ragam. Setiap hari aku akan tidur dengan lama selepas tamat waktu sekolah kerana fikiran yang sangat penat telah menjejaskan kekuatan fizikal aku. Aku bukan tidak suka dengan apa yang aku lalui, namun aku masih belum mampu untuk adaptasi suasana baru dalam hidup aku. Terutama suasana ini. Suasana kerja.


Tiada ulasan :

Catat Ulasan